Intervju med engelskläraren Ola
Linnéa
Ola Brorson arbetar på Mobergsskolan i Växjö som lärare i engelska och är en flitig användare av Nextgen Classroom. Han är en erfaren lärare, han har varit i läraryrket sedan 2001 och har i sin undervisning öppnat upp sig för AI-alternativen i dagens samhälle. Första gången han testade på Nextgen var på språklärarnas dag i oktober 2024 när Nextgens grundare Ella visade upp verktyget. Där fastnade han direkt för verktyget, vilket ledde till att han strax därefter började använda det i sin undervisning.
- Jag såg potentialen i det och ville direkt ha inlogg för att kunna använda det, säger Ola Brorson.
I sin undervisning använder han sig varierat av Nextgens olika funktioner, särskilt funktionen med att skapa egna chattbottar. Han menar att chattbottarna blir som en slags extralärare som kan hjälpa till med snabb feedback, men även hjälpa individuella elever med vad de tycker är svårt.
- Bottarna svarar trevligt till eleverna och hjälper dem med att bygga upp sitt självförtroende för att de visst klarar uppgiften. Varje elev kan få individuell feedback, så en A-betygselev kan be om feedback precis som en E-betygselev.
Som språklärare ser Ola Nextgen som någonting väldigt effektivt. AI hjälper honom att kunna ge sina elever snabbare feedback och samtidigt hjälpa dem förstärka sina styrkor. Eleverna kan ta åt sig av feedbacken tidigare och veta i god tid vad de behöver träna och ändra på. Ola menar även att det blir minskad arbetsbörda, någonting som Nextgen själva vill ska bli möjligt med deras verktyg.
- Min roll som lärare är att hjälpa mina elever att tolka. Tillsammans med AI blir mitt jobb mer effektivt och jag behöver inte lägga större tid på sökarbetet när jag läser igenom elevtexter till exempel. AI bearbetar texten åt mig och jag är jätteglad att det finns, säger Ola.
I undervisningen finns det alltid hinder eller trösklar man som lärare behöver ta sig förbi. Med hjälp av Nextgen har flera av Olas utmaningar i lärararbetet kunnat lösas. Han jämför med Google-dokument där man kan fästa en kommentar och sedan vara klar, eleven löser kommentaren och går vidare. Istället, med hjälp av Nextgens verktyg, kan Ola se hela arbetsprocessen från sina elever. Han får på så sätt mer underlag för sin bedömning och ser om eleven faktiskt tar åt sig av vad den ska lära sig.
- Jag ser en framgångsfaktor genom att använda Nextgens verktyg på detta sätt för att man verkligen kan följa sina elevers utveckling. Jag som lärare kan på så sätt också fortsätta vara aktiv och fokuserad.
“AI och digitaliseringen gör det den är bra på och jag gör det jag är bra på. Tillsammans gör vi det ännu bättre, vi måste bara förstå konceptet. “ - Ola Brorson